23948sdkhjf

Sådan vil Matas-direktør realisere milliardvækst på toplinjen

Matas har i forbindelse med regnskab præsenteret mål om at nå en omsætning på ti milliarder kroner om fire år

En ny vækststrategi skal gøre Matas til den førende virksomhed inden for sit felt i de nordiske lande Danmark, Sverige, Norge og Finland.

Strategien, som Matas præsenterer i forbindelse med sit årsregnskab tirsdag, skal samtidig få koncernen til at nå en omsætning på 10 milliarder om fire år.

I regnskabsåret 2023/2024 havde Matas en omsætning på 6,7 milliarder kroner, hvilket er det højeste i selskabets historie.

Opkøbet af den svenske skønhedskæde Kicks er en vigtig brik, hvis Matas skal nå sine vækstmål.

Det sender nemlig Matas ind på de nordiske markeder, hvor der er et stort potentiale, fortæller Gregers Wedell-Wedellsborg, som er topchef i Matas.

- Vi har leveret et bomstærkt regnskab med meget høj vækst og indtjening. Samtidig har vi gennemført det største opkøb i virksomhedens historie, som gør, at vi er gået fra at være en dansk virksomhed til at være en nordisk virksomhed, siger han.

Udrulning i Norden

For at nå en omsætning på 10 milliarder kroner skal det, der har skabt vækst i den danske forretning de seneste år, rulles ud i resten af Norden.

- Det er en formel, der kombinerer en attraktiv kundeklub med, at vi er rigtig dygtige til at få butikker og net til at spille sammen og give kunderne en samlet oplevelse, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

- Samtidig udvider vi også vores sortiment, så kunderne hele tiden får noget nyt og mere at vælge mellem, lyder det videre.

Selv om købet af Kicks har øget Matas' salg og åbnet døren til nye markeder, understreger Gregers Wedell-Wedellsborg, at der ikke på nuværende tidspunkt er lignende opkøb på tegnebrættet.

Win the Nordics-strategi

  • En ny fire-årig strategiperiode indledes for Matas-koncernen med afsæt i regnskabet for 2023/24. 
  • Tidligere hed strategiperioden "Growing Matas" (2021 - 2024), men nu har detailgiganten sat næsen op efter at "Win the Nordics". 
  • Det skal ske gennem en ambition om at "blive nummer 1 på alle nordiske markeder, platforme og varekategorier" på et samlet nordisk marked for helse og skønhed, der ifølge Matas udgør 72 mia. kr. 
  • Udover at vækste på toplinjen vil Matas også forbedre sine marginer i markedet. 
  • I øjeblikket mener Matas, at de er markedsleder i Danmark, Sverige og Norge - og udgør en rolle som udfordrer i Finland. 
  • Det overordnede mål for strategiperioden er, at Matas skal runde 10 mia. kr. i omsætning i 2027/28-regnskabsåret. 

Kilde: Matas

Markedsførende

I sit årsregnskab skriver Matas, at markedet for skønhed og sundhed i Norden har en værdi på omkring 72 milliarder kroner. Her lyder det videre, at selskabet allerede er markedsførende i Danmark, Sverige og Norge.

Gregers Wedell-Wedellsborg forventer, at salget vil vokse i samtlige af de fire store nordiske lande. På papiret er potentialet dog størst i Norge og Finland, siger han. Det er her, koncernen i dag fylder mindst.

Ved udgangen af marts havde Matas 264 butikker. Heraf lå 263 i Danmark, mens én lå på Færøerne. Kicks havde ved udgangen af marts 227 butikker fordelt i Sverige, Norge og Finland.

I fjerde kvartal af regnskabsåret 2023/2024 kom 67 procent af koncernens omsætning fra de fysiske butikker, mens 31 procent kom fra onlinesalg.

Det er Gregers Wedell-Wedellsborgs forventning, at væksten især vil være drevet af et stigende onlinesalg fremover. Han ser dog også potentiale for at åbne flere butikker.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063